Absintmerken

Helfrich

F@TM@N (08/29/05 om 19:12:10):

wat ik begrepen heb ....start eind september de verkoop ....... van de Helfrich Blanche en de Helfrich Verte

ik heb tot op heden een laf spaans absintje ( Teichenne ) ...en een redelijke Pernod... verder een absente....die ik na een glaasje gelijk aan m`n zwager geschonken heb ( die drinkt alles )


dus wacht ik nu in spanning op de helfrich....( ik woon in Dordrecht..)

daarna zijn de hier veelvuldig besproken Jade's en François Guy aan de beurt

ben uit nieuwsgierigheid ..een week geleden begonnen met erover te lezen ...... en te proeven dus er valt nog veel te leren.....



ps .....zag ergens de foto van Uw distilleerketel .... volgens mij geen zelf gemaakt keteltje....
waar haalt m'n zoiets.... denk  al jaren om zelf te distilleren

 

Helfrich (09/05/05 om 17:02:19):

De enige echte Helfrich komt vooralsnog uit Helfrichs Kelder. We werken nog steeds aan het opzetten van de productie en er zijn nog een paar kleine uitdagingen... Als het goed is, is er al wel een etalage aan de Dordtse Groenmarkt.

Een ketel bouw je zelf, b.v. van een boiler, of je scharrelt ergens een oud exemplaar op, b.v. op het Franse of Duitse platteland. Nieuwe, ambachtelijk vervaardigde, koperketels zijn te bestellen in Spanje. Moderne refluxketels haal je denk ik het best in Oostenrijk. Vervolgens geef je alles aan bij de douane en zorg je voor de vereiste vergunningen.

 

Helfrich (09/10/05 om 00:37:58):

Inderdaad, we hebben een etalage.

 

Helfrich (10/11/05 om 16:59:46):

We starten de verkoop van flessen Helfrich uit de eerste batches op vrijdag 14 oktober 2005. Slijterij VWK, Groenmarkt 4, Dordrecht.

 

Barski (10/12/05 om 09:50:04):

Van harte gefeliciteerd! Eindelijk een gedistilleerde Nederlandse absint  :D Ik ben heel benieuwd wat je gemaakt hebt en hoe de smaak zich zal verhouden tot reeds bestaande absints.

Kun je al zeggen wat de prijzen zullen zijn van de verte en de blanche?  

Succes,

Barski

(ps Heb je ze een tijdje laten rijpen of doen we er goed aan om de flessen nog even gesloten te houden. )

 

Helfrich (10/13/05 om 12:07:49):

De batches hebben weken gerijpt, zo niet maanden, mede dankzij de logistieke problemen die te boven gekomen moesten worden.

De huidige recepten zijn voor een aanzienlijk deel bepaald door de terugkoppeling van anderen. Ik wil zeker niet uitsluiten dat er op grond van de reacties van de breder publiek nog meer zal veranderen.

Ik weet overigens niet of het iets voor jou is. De distillaten zijn weliswaar zacht en aromatisch, maar allerminst zoet en ze hebben een stevige alsemcomponent. De basisalcohol is van topkwaliteit, dus je kunt ze ook goed recycleren  ;D

De Verte heeft een bescheiden maar duidelijke citruscomponent (opgebouwd uit een aantal plantaardige grondstoffen), doet in de neus even aan een absenta denken, maar ontvouwt zich vervolgens oneindig veel rijker...

Voor de Blanche is uiteindelijk geen "La Bleue"-recept gebruikt, de 53% en het blauwe etiket ten spijt. Ten opzichte van een Bleue zijn bijvoorbeeld de accenten verschoven van steranijs naar groene anijs en van angelicawortel naar angelicazaad. Het product spiegelt zich aldus min of meer aan de Verte en onderscheidt zich van de huidige Zwitserse producten.

In die zin is de niche voor een Nederlandse "La Bleue" nog niet opgevuld. Ruimte genoeg voor een Barski...

 

wilbert_v (10/13/05 om 15:07:00):

Ze zij dus geopend op vrijdag en zaterdag van 11.00 uur tot 15.00 uur? Dan ben ik er zaterdag om twee flesjes te halen!

 

Helfrich (10/14/05 om 20:11:52):

 

wilbert_v (10/16/05 om 18:18:36):

Zaterdag ben ik even naar Dordrecht geweest en het was zeker de moeite waard!

Voor de deur van Distilleerderij Rijneveen kwam ik Helfrich al tegen hoewel ik hem niet herkende zonder hoed. Binnen heb ik een kleine rondleiding gekregen en natuurlijk over niets anders dan absint gepraat. Tot mijn grote verrassing bleek het groene uur in Dordrecht van 12 tot 15 uur te zijn dus de vriendelijke distillateur bood ons na de koffie gelijk een glaasje absint aan, gelukkig had ik al ontbeten. Daarna volgde er nog een blanche die uit de kelder kwamen en in het rvs kannetje bij ons op tafel werd gezet (zie foto) echt vers dus!

De Helfrich Verte is een heerlijke stevige absint die mij erg goed bevalt. Heel veel ervaring heb ik niet maar het is zeker de lekkerste absint die ik heb geproefd. In het beschrijven van de smaak ben ik niet erg goed dus dat laat ik maar aan andere mensen over maar lekker is het zeker.

Als laatste heb ik nog kunnen genieten van twee Helfrichs die voorlopig niet te koop zullen zijn. Een daarvan was gemaakt van Nijmeegse alsem en dat was bijzonder om een keer te proeven, stevig en zacht tegelijk. Na drie uur was het tijd om te gaan en natuurlijk heb ik nog een lepeltje, een fles en wat miniatuurtjes gekocht om thuis van te kunnen genieten. Daarna lichtelijk aangeschoten terug naar huis.

Al met al was het een hele gezellige en leerzame dag, bedankt daarvoor!


 

Helfrich (10/17/05 om 11:44:05):

Leuk dat je het naar je zin hebt gehad en vooral natuurlijk dat de drank goed is bevallen.

 

Christian (10/17/05 om 21:06:29):

Helfrich schreef:

We starten de verkoop van flessen Helfrich uit de eerste batches op vrijdag 14 oktober 2005. Slijterij VWK, Groenmarkt 4, Dordrecht.

heel veel succes gewenst met dit nieuwe product,van Nederlandse bodem! :)
(ben benieuwd hoe dit product ontvangen wordt op de Duitse en engelse fora..)

 

Barski (10/19/05 om 19:58:05):

Wat kosten ze nou? Ik wil namelijk ook een flesje proberen, zijn ze trouwens op korte termijn online te bestellen of kan ik ze bij een Nijmeegse slijter kopen?

 

Helfrich (10/20/05 om 13:51:39):

De slijter bepaalt de prijs. Ik adviseer hem daar wel in, maar wat hij ermee doet moet hij zelf weten. Voor afzet in de regio zal ik nog zorgen, wanneer ik weer wat heb, want voor nu ben ik door de voorraad heen. Online-verkoop komt nog. De welbekende Duitse distributeur zal ermee beginnen.

 

F@TM@N (10/22/05 om 22:52:04):

Eindelijk is het zover

een bezoek gebracht aan de ambachtelijke stoker op de Groenmarkt..

het resultaat een Absint van 64% en een van 68% + twee glazen met lepel

het is nu avond ...m`n dorst is gelest door een paar heerlijke glazen Jupiler van de tap

ik denk dat ik eerst de 64% maar ga proberen Is die eigelijk ook van Serge Helfrich ? kan het op de fles niet terug vinden en ben het vergeten te vragen .......

dan de Helfrich verte.....68%

drink ze beide eerst zonder suiker

geef morgen wel een smaakoordeel
wat lekker of niet lekker zal zijn .....ben nog een leek kan het allemaal nog niet zo mooi uit leggen zoals sommige hier



fijn weekend allemaal




ps ....jammer dat de Helfrich blanche  pas volgende week komt... :-[

 

F@TM@N (10/23/05 om 00:14:10):

de 64 %  

mooie kleur mooie louge   de geur vreemd ...wel lekker

dan de smaak nog nooit zoiets geproefd....mooie nasmaak in de mond ...alleen wel net alsof er iets van een olieachtige laag in de mond achter blijft


nu zo de Helfrich verte.....68%

geur mooi louge mooi heel kruidig ....FF wennen hoe verder het glas leeg raakt hoe meer ik hem ga waarderen....

zal ik er nog een nemen of naar bed gaan ....

 

Helfrich (10/23/05 om 00:38:29):

Neem er nog maar een. Wat is het verschil tussen de 64 en de 68?

 

F@TM@N (10/23/05 om 00:49:37):

Helfrich schreef:

Wat is het verschil tussen de 64 en de 68?



het gevoel in de mond .... de 64 laat een lichte laag in m`n mond achter ( alsof je iets zoals ingelegde vis in olijfolie hebt gegeten ,,,niet de smaak maar de film)
de 68 ...komt de beleving van de kruiden naar mijn gevoel meer naar voren

nu met suiker geprobeerd......ga toch voor de smaak zonder suiker





 

Helfrich (10/23/05 om 01:00:25):

De dame op het etiket van de 64 bevingert zich, wat misschien voor die olieachtige laag zorgt. De dame van de 68 verleidt slechts met haar blik. Ik sta enkel in voor de 68.

 

F@TM@N (10/23/05 om 01:01:35):

dus niet beide van Uw recept...

 

Helfrich (10/23/05 om 01:05:08):

In ieder geval niet mijn label. Ik sta slechts in voor mijn label  ;D

 

F@TM@N (10/23/05 om 01:12:41):

is een ontwijkend antwoord ....waar je alle kanten mee op kunt...

kan een experiment zijn van jou of van de Distilleerderij

 

Helfrich (10/23/05 om 01:19:02):

Ja hee, wees blij dat er nog wat mythe en mysterie overblijft, vandaag de dag. Toch is het heel simpel: de distilleerderij brengt datgene onder mijn label uit waarvoor ik een 'go' heb gegeven. Daar mag je me op aanspreken. Wat ze verder nog doen moeten ze zelf weten.

 

F@TM@N (10/23/05 om 01:24:35):

Mooi antwoord....en zekers er moet mysterie blijven...maar met de neus ...de geur zou ik zweren dat het zusjes zijn......

 

Helfrich (10/23/05 om 01:26:30):

Ze zijn elkaar niet vreemd. Zoveel is zeker.

 

F@TM@N (10/23/05 om 01:33:16):

maar dat olieachtige......ben ik de enige die dat proeft  of ervaart U dat ook ?

( ik heb het hier over de 64 )

 

Helfrich (10/23/05 om 01:42:43):

Is me niet direct opgevallen, maar doorgaans drink ik de 68. Misschien dat er wat olie uit oplossing is gekomen? Het is niet verkeerd de fles wat te schudden voor gebruik...

 

Helfrich (10/23/05 om 10:29:25):

Dus, voor de goede orde, er is maar één Helfrich Verte en dat is de 68.

F@TM@N schreef:


FF wennen hoe verder het glas leeg raakt hoe meer ik hem ga waarderen....

Waar moet je precies aan wennen? Zou je dat onder woorden kunnen brengen?

zal ik er nog een nemen of naar bed gaan ....

Goed geslapen?

 

F@TM@N (10/23/05 om 14:14:09):

Helfrich schreef:


Waar moet je precies aan wennen? Zou je dat onder woorden kunnen brengen?


Zal het proberen onder woorden te brengen
Net in het kruidenkastje zitten neuzen ...en ik denk dat het de venkel is die ik bedoel ...er net thee van gezet  en dan ongeveer hetzelfde gevoel eerst die wat sterke dropsmaak die daarna heel lekker subtiel naar de achtergrond verdwijnt zonder echt afwezig te zijn

en JA ik heb Heerlijk geslapen

 

Helfrich (10/23/05 om 22:25:43):

Het zou kunnen... De venkel die we hebben gebruikt is vrij zoet en fruitig en de manier waarop die zich manifesteert in het distillaat bevalt mij erg goed.

Vanuit mijn perspectief zijn er een paar opmerkelijke aspecten aan de "Helfrich" zoals die door Rijneveen wordt gemaakt, ten opzichte van de kelder-Helfrich.

Ten eerste is het distillaat veel geconcentreerder. Op grond van de eerste proefstook is het recept daar enigszins op aangepast. Ik wilde een absint die naar absint smaakt. Dat is gelukt; de alsem is nogal prominent aanwezig, maar blijft naar mijn mening in balans met de anijs en de venkel. Om de alsem op die manier erin te krijgen, zonder ranzige bijsmaakjes, hebben we een speciale techniek toegepast. Toch zou het wat mij betreft ook een klein beetje minder kunnen.

Ten tweede is het distillaat weliswaar krachtig en genereus, maar ook opmerkelijk zacht. Zowel qua alcohol als qua anijs. Alleen al de louche duidt erop dat er behoorlijk wat anethol getransporteerd wordt, maar de anijsscherpte blijft zeer beperkt. En de alcoholscherpte is al helemaal ver te zoeken. Dat is een verdienste van de Rijneveen-ketel waarmee ik mij gelukkig prijs.

 

Helfrich (10/30/05 om 22:40:10):

Ik vlucht even weg uit het Absinth-draadje, dat slechts bestaat naar aanleidig van een ogenschijnlijke grap in De Volkskrant, en hervat mijn commentaar hier.

De reacties die ik tot nu toe uit binnen- en buitenland heb ontvangen zijn overwegend positief. De kritiek is uitgesproken mild en bovendien dusdanig inconsistent dat ik er eigenlijk niets mee kan: de een vindt dit en de ander dat.

Mijn eigen werk en dat van Pieter Rijneveen ga ik hier natuurlijk niet recenseren. Wel wil ik stellen dat ik denk dat we met de "Helfrich" een product hebben dat staat. Waarschijnlijk wordt het voornamelijk een exportproduct, opdat het ook standhoudt.

Daarbij kan ik onthullen dat er aan de volgende stook niets wezenlijks zal veranderen. Wel zullen er enkele kleine bijstellingen plaatsvinden, in enkele achtergrondkruiden - waar bijna niemand iets van zal merken, maar ik vind dat het moet - en in de alsem die een heel klein beetje zal worden teruggeschroefd (al is niet iedereen het daarmee eens).

Wie de alcohol te scherp vindt heeft pech. Ik vind namelijk het tegenovergestelde. Zoals alle distillaten van Pieter is ook deze Verte aan de ronde en wollige kant. In dit geval is dat meegenomen, maar voor de Blanche, die ik liever wat frisser en prikkelender zou willen hebben, is het een significant nadeel. Het is een van de redenen dat de Blanche er nog niet is.

Bitterheid zou van mij iets uitgesprokener mogen (terwijl ze bij Lemercier van hun "Helfrich" echt limonade hebben gemaakt) en de volgende charge bevat daarom misschien iets meer pontica. De minimale hoeveelheid zoethout, min of meer bedoeld om eventuele "afrondingsfouten" weg te werken, mag er eigenlijk wel uit.

Kortom, voorlopig blijft deze Verte in essentie zoals ze op dit moment is. Ondertussen blijf ik natuurlijk openstaan voor suggesties en kritiek.

 

cynic (10/31/05 om 23:01:41):

Hey Serge vandaag een flesje gehaald bij ton.
Gefeliciteert met een prachitg resultaat, deze komt zeker bij de favorieten.
Ik was zeer verrast door de geur scherp maar wel lekker.
Smaak is in eerste instantie zeer kruidig, maar een mooie balans. Vind de alcohol smaak minder (probeer dit nu uit te leggen maar blijkt moeilijker dan ik dacht maar we gaan er voor!); bij het merendeel van de absinth die ik nu geproefd heb (guy, lemercier, versinthe, emile) lijkt de smaak van de alcohol te verdwijnen in de drank, bij die van jouw lijkt hij er boven op te liggen of meer uit te springen. Dit blijft  dus toch een verschil van mening maar gelukkig smaken verschillen! Maar zoals ik al eerder las op het forum smaakt een glas aan het einde lekkerder en is het bij het 2de glas eigenlijk te verwaarlozen.

Ik neem er nog 1 . ;D
Grtz Mike

 

cynic (11/01/05 om 10:31:13):

the morning after!
Heerlijk doorgezakt gisteren met de helfrich absinth, heb er 4 bellen van genomen. Zoals ik al zei wordt dit zeker 1 van de favorieten.  Het vermeende alcohol verhaal van gisteren beperkte zich inderdaad tot de eerste borrel. Zal wel even wennen zijn geweest :)

 

Helfrich (11/01/05 om 17:11:14):

Goed dat ie bevalt!

Bij die alcoholbevinding zet ik grote vraagtekens. Ik denk dat aan die beleving eerder een etherische olie ten grondslag zal liggen dan de alcohol zelf, of het schrikeffect van een intens kruidenboeket, gedragen door de alcohol. Een deel van de kruiden wordt meervoudig gedistilleerd om het er op die manier in te krijgen.

De andere merken die je noemt zijn allemaal vervaardigd op basis van industriële alcohol uit bietmelasse. Voor de Guy (45%!) kan dat zondermeer. In de Partisane (Guy 65%) is het beter te merken, net als in de Emile 68 en de vermaledijde Lemerciers. Mijn alcohol is toch net iets edeler, al is de grondstof ervoor niet echt gebruikelijk voor een absint. Welke dat is, is verwerkt in de beeldtaal van het etiket.

 

Helfrich (11/03/05 om 13:01:34):

De volgende stook laat nog even op zich wachten, a.g.v. een ontploffing en brand in de distilleerderij. Het water van de Voorstraatshaven zal vandaag wel goed ruiken...

 

Barski (11/03/05 om 13:06:27):

Dat meen je niet!  :o Zijn er gewonden gevallen? Wat is er gebeurd, ketel te vol? Een brand in een distilleerderij lijkt me een regelrechte nachtmerrie. Met alle aanwezige alcohol, het lijkt me het juiste recept voor een bloedlinke situatie met alle gevolgen van dien...

 

Helfrich (11/03/05 om 13:20:48):

Geen persoonlijk letsel en de schade is gelukkig beperkt, al is er wel een charge van de Verte verloren gegaan. We kunnen er nog om lachen.

 

Barski (11/03/05 om 13:23:26):

Je mag van geluk spreken en inderdaad... je hebt er meteen een mooi verhaal bij. Verder geen wenkbrauwen en snorharen verloren?

 

Helfrich (11/03/05 om 13:31:25):

Ik was niet lijfelijk aanwezig. Morgen zal ik Pieter z'n snor inspecteren.

 

radioflux (11/03/05 om 21:57:48):

Oei.

Ik ontken alles!

 

Helfrich (11/07/05 om 11:39:42):



http://www.radio-rijnmond.nl/Homepage/Regionieuws/Nieuws?itemid=31879

 

Z.v.E (11/07/05 om 14:53:21):

Receptmaker ;)

 

Helfrich (11/07/05 om 14:58:06):

Wat vooral bijzonder is aan onze Absinthe, is dat ze wordt gebrouwen i.p.v. gedistilleerd.

 

Z.v.E (11/07/05 om 15:00:46):

Helfrich schreef:

Mijn alcohol is toch net iets edeler, al is de grondstof ervoor niet echt gebruikelijk voor een absint. Welke dat is, is verwerkt in de beeldtaal van het etiket.


Graan alcohol?

Vanavond ga ik de Helfrich eens rustig proberen. De fles (etiket) ziet er iig goed uit.

 

Helfrich (11/07/05 om 19:28:07):

Helfrich schreef:

http://www.radio-rijnmond.nl/Homepage/Regionieuws/Nieuws?itemid=31879

Vanmorgen was dit nog een item over de eerste absint uit Dordt. Inmiddels is de ontploffing een interessanter nieuwsfeit.

 

radioflux (11/08/05 om 00:13:37):

Helfrich schreef:


Vanmorgen was dit nog een item over de eerste absint uit Dordt. Inmiddels is de ontploffing een interessanter nieuwsfeit.

Er zijn waarschijnlijk koppen gerold. De redacteur die het zoveelste Oor-van-Van-Gogh verhaal belangwekkender vond dan het echte nieuws, en die bovendien niet wist dat absint gebrouwen wordt, werkt nu niet meer bij Rijnmond. Zijn plaats is ingenomen door degene die ook verantwoordelijk is voor de olijke 'absent'-kwinkslag in de aanhef.

 

Barski (11/08/05 om 01:10:44):

De deksel van de ketel is eraf gevlogen omdat de ketel te heet van binnen werd.... klinkt als een "coup de feu". Zat hij te vol?

 

Helfrich (11/08/05 om 10:28:54):

radioflux schreef:


Er zijn waarschijnlijk koppen gerold. De redacteur die het zoveelste Oor-van-Van-Gogh verhaal belangwekkender vond dan het echte nieuws, en die bovendien niet wist dat absint gebrouwen wordt, werkt nu niet meer bij Rijnmond. Zijn plaats is ingenomen door degene die ook verantwoordelijk is voor de olijke 'absent'-kwinkslag in de aanhef.


Hoe het ook zij, dit verhaal is voortgekomen uit een opmerking "off the record" van iemand over een losgesprongen deksel. Dat persratten per definitie niet te vertrouwen zijn is mij natuurlijk al langer bekend.

Hoewel er bij het item geen relevante weblinks worden genoemd, leest de pers hier al enkele dagen mee. (Op het moment dat ik dit schrijf hebben we bezoek van het ANP.) Ik kan slechts gissen naar de exacte uitwerking van mijn opmerkingen alhier op de taaie hersenmassa van een sensatiebeluste Dordtse dorpsjournalist met beperkte verstandelijke vermogens.

 

Helfrich (11/08/05 om 10:40:48):

Barski schreef:

De deksel van de ketel is eraf gevlogen omdat de ketel te heet van binnen werd.... klinkt als een "coup de feu". Zat hij te vol?


De oorzaak is mij niet precies bekend en die wil ik hier ook niet bespreken. Verder is het gewoon een leuk verhaal, dat leuk is gebleven omdat er direct adequaat is gereageerd.

De schade is miniem en ook de vertraging bedraagt feitelijk maar enkele dagen. Dat we pas eind van de maand weer kunnen leveren komt vooral doordat de eerste charges sneller waren verkocht dan verwacht. Zonder de ontploffing waren we misschien een week eerder geweest.

 

Barski (11/08/05 om 17:01:33):

Als je sneller verkoopt dan je kunt aanleveren dan gaan de zaken goed lijkt mij. En wat betreft de media, een beetje publiciteit is alleen maar goed voor de afzet lijkt me  ;). Wanneer kunnen we trouwens de blanche proberen?

 

Helfrich (11/09/05 om 10:27:19):

De Blanche is al te proberen, maar in de huidige vorm niet aan te bevelen. Althans niet door mij -- sommigen zijn er enthousiast over.

 

Helfrich (11/09/05 om 10:29:55):

Mijn distillateur is trouwens verdomd mediageniek, vind ik  ;D

(Gisteravond, RTL4)

 

Z.v.E (11/09/05 om 10:41:31):

Dat is nog beter!

Misschien moet je maar eens een grote voorraad gaan aanleggen.... Verkoop je ook aandelen? ;)

 

Helfrich (11/09/05 om 10:57:07):

Als Pieter een beetje doorstookt kan de beursgang van Helfrich Dranken nooit lang op zich laten wachten  ;D

 

nightf3v3r (11/09/05 om 13:25:56):

Wat een mooi artikel in het AD vanmorgen over Helfrich absint! Iemand al gelezen?

 

Helfrich (11/09/05 om 13:52:00):

Is dat het artikel van Ingrid de Groot dat gisteren in de Dordt-editie stond?

 

Z.v.E (11/09/05 om 14:18:38):

Is dat van RTL4 ook online te bekijken?

Scannen die krant!

 

Helfrich (11/09/05 om 14:34:29):

Zojuist toegevoegd: http://www.rtl.nl/actueel/4inhetland/home/

 

Z.v.E (11/09/05 om 14:54:39):

Uitstekende reclame lijkt me zo! Gefeliciteerd!

Én het werkt ook nog bij een verkoudheid ;)

Zag ik daar nu op het eind een blauw etiket... de La Bleue?

Enkel jammer van die andere merken die in beeld kwamen. Zelfs een Père Kermann! ;) Van wat ik er tot nu toe heb geprobeerd staat de Helfrich mijlen ver van deze producten verwijderd. In positieve zin natuurlijk. Ik hoop dit weekend even de tijd de vinden om de Helfrich eens uitgebreid te gaan proeven.

Klasse Serge!

 

nightf3v3r (11/09/05 om 15:19:18):

Het AD artikel;
http://static.flickr.com/24/61568364_9a657a35e6_o.jpg

 

Helfrich (11/09/05 om 15:35:48):

Dank nightf3v3r, voor het artikel. Dank Z.v.E, voor het compliment.

Van de "Bleue" is een klein aantal flessen gebotteld, maar ik ben er zelf niet zo over te spreken. Over de Verte ben ik daarentegen zeer tevreden (en eigenlijk wel een beetje meer dan dat, vooral die geur...).

 

wilbert_v (11/11/05 om 12:49:12):

http://www.absinthefrenchmanspoon.com/mdfeu.htm

Wat zie ik daar onder aan de pagina? Weer een nieuw recept?

 

Helfrich (11/11/05 om 16:01:03):

Ja, lekker joh. Muse de France "Helfrich" is een poging van Lemercier om een absint te maken die net zo goed is als die van mij ;) Dat is jammerlijk mislukt. Het is geen erbarmelijk product geworden, maar wel erg zwakjes en bij benadering geen Helfrich.

PhiL is er een beetje pissig over en voor Lemercier zal dit het einde zijn van het Muse de France-project. Hij had het er al over om met mij een distilleerderij te beginnen  ;D

 

wilbert_v (11/11/05 om 22:21:10):

Aha! nu begrijp ik ook waarom het zo onopgemerkt is gebleven. Ik herinner me nu ook weer je topic hierover.
Raar dat ze met hun ervaring met distilleren (want dat hebben ze toch wel?) toch nog een recept kunnen verprutsen.

Toch denk ik dat ik er wel een ga bestellen.

 

Helfrich (11/11/05 om 22:52:04):

wilbert_v schreef:

Raar dat ze met hun ervaring met distilleren (want dat hebben ze toch wel?) toch nog een recept kunnen verprutsen.

Mja, ervaring hebben ze wel, maar Lemercier blijft toch op de eerste plaats een azijnfabriek. Nee, ze kunnen wel distilleren, alleen niet zo heel goed. Wie graag hun Abisinthes wil blijven drinken moet dat vooral doen, maar sinds de "Helfrich" heb ik het wel gehad met die tent.
Toch denk ik dat ik er wel een ga bestellen.

Graag, want we moeten er vanaf! Het is evenwel geen slecht distillaat, zuiver en alles, maar het is wat zwak en zeker geen Helfrich.

De wijnalcohol is erg goed; beter dan in eerdere MdF's, mogelijk doordat ze de distillatie minder ver hebben doorgedreven, zodat de alcohol beter is opgezuiverd.

De kleur is fraai groen, maar hoe dat kan is niet duidelijk, want de bittere afdronk van de pontica is wel zeer zwak. En het is toch geen melissegroen.

Het angelicazaad zit er wel vrij aardig in.

De louche is knudde.

Kortom, we begrijpen geen zak meer van wat ze nu eigenlijk doen bij Lemercier.

 

Helfrich (11/14/05 om 23:52:34):

Christian schreef:


(ben benieuwd hoe dit product ontvangen wordt op de Duitse en engelse fora..)

Dat is een heikel punt. Bij voorbaat al. De distillaten zijn al op een aantal leden van dergelijke fora getest en ik weet zo ongeveer wat ik kan verwachten. Volgens mij heb ik niet veel te vrezen. (Wel zijn sommige bevindingen zo tegenstrijdig als maar mogelijk is, maar dat punt heb ik al aangestipt. Meningen hebben nu eenmaal de neiging om in groepen - op fora -  aanzienlijk aan consistentie te winnen. Hulde, wat dat betreft, voor een eigenzinnige Barski die openlijk toegeeft dat hij Jade in de ketel mietert!) Toch zijn het de meningen van bepaalde toonaangevende figuren die een product in het webforumwereldje maken of breken. En dat bevalt me niet.

Dat een Bezençon en een Duplais het (nagenoeg) afleggen tegen een Libertine 68 vind ik werkelijk onverteerbaar. Dat de Libertine 68 elders de hemel in wordt geprezen doet mij zelfs het laatste beetje vertrouwen in de mensheid verliezen -- ik ben nu eenmaal een gevoelig typje ;D

Met de laatste serie monsters voor de Helfrich was er een meegestuurd die met opzet een plens naloop bevatte. Uitgerekend degene die ik nog enigszins hoogachtte vond dat een enorme verbetering. Ik bedoel maar. Ik weet dat het ongepast is, en zelfs laag, om dat hier te vermelden zonder namen en rugnummers, maar ik wil er mijn stelling mee ondersteunen dat de zwaarwegende mening van anderen toch wel heel betrekkelijk is, hoewel voor een belangrijk deel bepalend voor het lot van een creatie binnen een gemeenschap.

Maar nu men ons in dit land nog aan het hypen is, ben ik nog niet aan export toe. We zijn er druk genoeg mee, al blijft dat natuurlijk niet zo.

 

Helfrich (11/16/05 om 11:54:49):

De Muse de France "Helfrich" wordt nu door Franse absintheurs de hemel in geprezen.

http://www.heureverte.com/forum/viewtopic.php?t=438

Bravo à Helfrich, Frenchman et Lemercier pour cette absinthe. La lecture de la recette m'a plutôt intrigué avec sa camomille et sa mandarine mais je dois avouer que le résultat me plait énormément !


Tsja... Wat nu gedaan?

 

cynic (11/16/05 om 15:37:38):

tsja smaken blijken te verschillen, blijft dus moeilijk om uitspraken te doen over wat nu "goed" of lekker is. Zelfs met die gore troep die op toverballen lijkt hihi. Ben blij dat ik mijn smaak heb gevonden in de guy en de verte van helfrich, maakt een keuze maken iets minder moeilijk want anders kost het me fortuinen aan het telkens maar blijven uitproberen van allerhande soorten.

 

wilbert_v (11/16/05 om 17:55:55):

Helfrich schreef:

Tsja... Wat nu gedaan?


Niets zeggen, alle berichten op dit forum over het onderwerp wissen en lekker genieten.  ;D

 

F@TM@N (11/16/05 om 20:27:39):

uit het streekblaadje vanavond




hogere resolutie op aanvraag...

Zo..... nu eerst een 64......!!!!!!!

 

Helfrich (11/16/05 om 23:19:38):

wilbert_v schreef:


Niets zeggen, alle berichten op dit forum over het onderwerp wissen en lekker genieten.  ;D


Niets daarvan. Die Muse de France zou ik echt anders willen zien, al is het misschien een welkome variant van de Helfrich die ook geschikt is voor vrouwen en kinderen.

 

Helfrich (11/16/05 om 23:22:21):

F@TM@N schreef:


Zo..... nu eerst een 64......!!!!!!!

Wat dat betreft hebben we heel wat variatie te bieden. De Muse de France is een 69. Kinky.

 

Helfrich (11/18/05 om 15:33:21):

In een mij vrijwel onbekende subcultuur heeft de "Helfrich" een eigen ambassadrice gevonden in deze mevrouw: http://www.medusasrealm.tk/

 

Z.v.E (11/19/05 om 11:40:00):

http://www.mordorweb.nl/angelsanddemonsparty.htm

 

Z.v.E (11/19/05 om 11:41:30):

Oja en ze zullen de EERSTE NEDERLANDSE ABSINTH schenken!! *Primeurtje!*

Zeker een primeur! Een Absinth? Dan toch?  ;)

 

Helfrich (11/19/05 om 12:05:12):

Jaja, radioflux is mooi te laat met zijn Eline. Te laat!

Overigens heeft de internationale gemeenschap lucht gekregen van mijn capriolen. Het is voortdurend nee verkopen geblazen.

 

radioflux (11/20/05 om 00:26:09):

Te laat?

Je denkt toch niet dat ik me van de wijs laat brengen door een enkele spelfout? De eerste echte Nederlandse absinth is nog altijd de superieure, exclusieve, traditionele, en volgens oud recept gebrouwen Eline!

 

Barski (11/20/05 om 14:13:31):

Wat is Eline?

 

radioflux (11/20/05 om 16:22:42):

Barski schreef:

Wat is Eline?

Lees en wees bevreesd. Wees zeer bevreesd.

 

Helfrich (11/21/05 om 22:00:06):

Z.v.E schreef:

Oja en ze zullen de EERSTE NEDERLANDSE ABSINTH schenken!! *Primeurtje!*

Zeker een primeur! Een Absinth? Dan toch?  ;)


Wat ik me dan voorzichtig afvraag is in welke mate die roomblanke gothicmeisjes zoiets nu toch nog weten te waarderen. Ik hoor daar niks over. Misschien vinden ze echte absinthe wel niet te zuipen en is het griezelkabinet van Boorsma veel beter aan ze besteed. Heb jij daar kijk op, Z.v.E?

 

Z.v.E (11/22/05 om 08:56:45):

Helfrich schreef:



Wat ik me dan voorzichtig afvraag is in welke mate die roomblanke gothicmeisjes zoiets nu toch nog weten te waarderen. Ik hoor daar niks over. Misschien vinden ze echte absinthe wel niet te zuipen en is het griezelkabinet van Boorsma veel beter aan ze besteed. Heb jij daar kijk op, Z.v.E?


Ik denk niet dat het een kwestie van smaak is maar eerder hoe een fles (etiket) eruitziet en of deze überhaupt te betalen is. De meeste zullen zich laten leiden door claims over thujone gehalte, effecten en meer van die onzin. De Tsjechen blijven het daar dus nog best goed doen. Voordeel is wel dat ze er een goed gebit aan overhouden.

 

Helfrich (11/22/05 om 13:04:05):



Volgens de laatste berichten is de huidige Verte een tikkeltje "snoepjesachtiger" dan de vorige. Maar dat heb ik enkel van horen zeggen.

Snoepje, iemand?



[size=-2][sup]© Spike Bakker[/sup][/size]

 

radioflux (11/22/05 om 21:04:47):

Z.v.E schreef:

De meeste zullen zich laten leiden door claims over thujone gehalte, effecten en meer van die onzin.

En brandbaarheid, natuurlijk.

 

F@TM@N (11/28/05 om 19:34:39):

Helfrich-mix

had gisterenavond zin in een lekker drankje
echter zat nog maar 1/3 borrel in m`n  
Helfrichfles...... :-[ :-[
heb dit bijgevuld met pernod-absinth
wat me opviel was dat ondanks de Helfrich kwa volume in de minderheid aanwezig was ..... het Kruidenbouquet  overduidelijk aanwezig was.....  

 

Helfrich (11/30/05 om 11:45:17):

Helfrich schreef:


Volgens de laatste berichten is de huidige Verte een tikkeltje "snoepjesachtiger" dan de vorige. Maar dat heb ik enkel van horen zeggen.

Vooral veel groener, zou ik zeggen. Zowel qua kleur als qua leeftijd. Ze kan nog wel wat rijping gebruiken om te kalmeren en zich wat meer te ontplooien.

Wat me verder opvalt is dat jonge absint (vaak?) wat dunner troebelt dan rijpe. Dat kan ik niet verklaren. Gisteren zag ik het aan Muse de France nr. 5, die ineens een meer dan acceptabele louche vertoonde. Vreemd.



 

Helfrich (11/30/05 om 22:04:13):

De Rijneveen-Helfrich is zeer goed ontvangen door Luc. Ik moet het product nu nog in Parijs zien te krijgen. D.w.z. dat ik op z'n minst een aangepast etiket nodig heb...

http://www.heureverte.com/forum/viewtopic.php?t=470

 

Helfrich (12/04/05 om 06:09:47):

Z.v.E merkte dinsdag al op dat de nieuwe stook (bottelcode 28-11-05 t/m 02-12-05?) wat minder interessant is dan de vorige. De jonge leeftijd heeft daar zeker mee te maken, maar het distillaat blijkt ook wat dunner en de kleur is harder. Nog steeds een goede absint, maar het specifieke karakter ervan is zwakker.

Ik volg deze ontwikkeling uiteraard met aandacht...

 

Helfrich (12/06/05 om 21:42:11):

Hier en daar duiken foto's van enthousiaste klanten op.

 

Helfrich (12/11/05 om 00:53:06):

 

Barski (12/11/05 om 13:20:50):

Nice...  ;)Misschien een leuk idee voor een nieuw etiket? Absinthe Robette wordt toch niet meer gemaakt en een beetje inspiratie opdoen bij de concurrentie van weleer is ook niet kwaad. Wie is het trouwens, is het die dame van Medusa's Realm?

 

Helfrich (12/11/05 om 17:15:03):

Nee, dit is mijn schoonzus. Het vergt wel wat zelfdiscipline om zo'n voile rond je schoonzus te draperen, het resultaat fotografisch vast te leggen en daarbij het hoofd vooral koel te houden, maar het is natuurlijk wel leuker dan een kerstboom optuigen.

 

nightf3v3r (12/27/05 om 18:16:48):

De kerstman(vrouw in dit geval) is zo vriendelijk geweest mij een flesje Helfrich te schenken. Gisteren gedronken.. Heerlijk, echt kwaliteit. Af en toe moet ik even de kurk van de fles halen om er aan te ruiken!

 

Helfrich (01/01/06 om 19:18:27):

Helfrich schreef:


PhiL is er een beetje pissig over en voor Lemercier zal dit het einde zijn van het Muse de France-project. Hij had het er al over om met mij een distilleerderij te beginnen  ;D

Dat dreigde nog een bizar avontuur te worden dat naar Azië voerde... Inderdaad, naar Azië. Maar veel dichterbij blijkt een klein land te liggen dat als enige op het continent beschikt over een fruitteeltgebied waar (bijna) geen enkele eau-de-vie wordt gedistilleerd. Een etnografische rariteit. De nationale borrel wordt vervaardigd uit graan en inheemse specerijen (al wordt die ook gedistilleerd in de buurlanden, en vaak nog beter). Een al te strenge regelgeving leek er nooit van groot belang. Uitgerekend hier zijn er interessante mogelijkheden.

 

Helfrich (01/01/06 om 19:23:05):

wilbert_v schreef:

Aha! nu begrijp ik ook waarom het zo onopgemerkt is gebleven. Ik herinner me nu ook weer je topic hierover.
Raar dat ze met hun ervaring met distilleren (want dat hebben ze toch wel?) toch nog een recept kunnen verprutsen.

Toch denk ik dat ik er wel een ga bestellen.


Heb je dat nog gedaan? Na de fameuze batch #1 vind ik de Muse na enige rijping verreweg het beste resultaat, al is het niet wat ik zou willen. In een enkel opzicht is de Muse zelfs beter: zuiverheid. (De kelderstook laat ik buiten beschouwing.)

 

Helfrich (01/01/06 om 19:23:45):

nightf3v3r schreef:

De kerstman(vrouw in dit geval) is zo vriendelijk geweest mij een flesje Helfrich te schenken. Gisteren gedronken.. Heerlijk, echt kwaliteit. Af en toe moet ik even de kurk van de fles halen om er aan te ruiken!

Jazeker, die neus mag er wezen.

 

wilbert_v (01/01/06 om 21:08:26):

Helfrich schreef:



Heb je dat nog gedaan?


Oei, helemaal vergeten! Helaas heb ik de nieuwjaarsviering ietwat overdereven dus ik wacht nog even op de afschriften  ???
Er is voorlopig nog wel wat te krijgen toch?

 

Muse (01/03/06 om 01:07:56):

zozo, een Nederlandse absint, zal die zeker eens uitproberen!!! (maar eerst wat verder sparen, een studentenleven is hard  :()

 

radioflux (01/03/06 om 01:50:20):

Helfrich schreef:


Dat dreigde nog een bizar avontuur te worden dat naar Azië voerde... Inderdaad, naar Azië.

Goed gezelschap, dan. Het Nouvelle Orleans prototype is toch gemaakt in Thailand of omstreken?
Maar veel dichterbij blijkt een klein land te liggen dat als enige op het continent beschikt over een fruitteeltgebied waar (bijna) geen enkele eau-de-vie wordt gedistilleerd. Een etnografische rariteit.

Luxemburg?

:)

 

Helfrich (01/03/06 om 11:27:21):

wilbert_v schreef:


Oei, helemaal vergeten! Helaas heb ik de nieuwjaarsviering ietwat overdereven dus ik wacht nog even op de afschriften  ???

Ik heb inmiddels ook geen nagel meer om mijn kont te krabben en van de weeromstuit heb ik het recept voor zwart zaadlikeur uitgewerkt. Nu ja, met een beetje geluk komt er weer wat binnen, deze maand.
Er is voorlopig nog wel wat te krijgen toch?

Weet ik niet. Ik overweeg wel om de bij Lemercier uitgezette lijn op de een of andere manier voort te zetten. Dan moet er nog wel wat gebeuren...

 

Helfrich (01/03/06 om 11:32:00):

radioflux schreef:

Luxemburg?

Een eau-de-vie-land bij uitstek en bovendien een pimpelparadijs met lage accijnzen. Ik rijd met enige regelmaat op en neer.

 

Muse (01/03/06 om 14:35:22):

Helfrich schreef:


Ik overweeg wel om de bij Lemercier uitgezette lijn op de een of andere manier voort te zetten. Dan moet er nog wel wat gebeuren...

Lemercier is een uitstekende distillerie, ben er vorig jaar nog geweest. Vriendelijke lui ook. In ieder geval succes  :). Als ik weer wat geld heb zal ik zeker eens je absint proberen. Cheers!

 

Helfrich (01/03/06 om 15:32:16):

Ja, ik zag op feeverte.net dat je een Abisinthe-fan bent. Bepaald niets om je voor te schamen, maar mijn voorkeur gaat er niet naar naar uit. Misschien loop ik iets vaker te vitten op Lemercier dan redelijk is. In ieder geval heeft het Muse de France-project niet veel geweldigs opgeleverd, maar dat ligt niet alleen aan Lemercier.

 

Muse (01/04/06 om 01:16:32):

Hehe, had die thread nog niet gezien. Abisinthe-fan is wat overdreven :P, maar ik vindt inderdaad de abisinthe een goeie absint. Ook die Amer vind ik best wel lekker  :), nuja, het ligt in smaken zeker?
Wat betreft dat ze je recept voor de Helfrich verneukt hebben, daar wist ik niks van af. Om eerlijk te zijn zou ik ook wel wat negatiever staan tgv Lemercier moesten ze mijn drank verklooien ;).
De abisinthes zijn belange niet de beste absints die er zijn, maar wel een van de betere die ik tot nu toe gehad heb.

 

Helfrich (01/08/06 om 22:13:23):

De abisinthes zijn ook zeker nog altijd "haut de gamme" wat commerciële absint betreft. Over de Amer was ik in het begin tamelijk enthousiast. Maar helaas, deze hield geen stand. Toch net te vlak en te steranijzig, denk ik.

 

Helfrich (01/12/06 om 16:00:12):

De Helfrich batch #2 is opmerkelijk positief beoordeeld door Steve op feeverte.net.

 

Muse (01/13/06 om 00:00:00):

heb het gelezen, ze zijn inderdaad zeer positief.

Gefeliciteerd  ;D

 

Helfrich (01/28/06 om 22:29:56):

Vandaag hebben we dit overleefd: http://www.hortus-botanicus.nl/programma.asp#smaak

Ondertussen volgen we de ontwikkeling in de kwaliteit van de "Helfrich" nog altijd met alle aandacht...

En Café Welling hebben we als klant mogen verwelkomen.

 

Helfrich (03/19/06 om 11:47:38):

Voor wie in die contreien woont, op de site is een aantal horecagelegenheden toegevoegd in Delft en Dordrecht.

 

wilbert_v (03/19/06 om 12:01:37):

Ik woon in delft! En ZzolaZ ken ik wel. Hoe kom je daar terecht? En hebben ze ook glazen en lepels om optimaal te genieten?

 

Helfrich (03/19/06 om 12:54:57):

Ik weet niet meer dan dat ze de Dordtse Helfrich schenken. Dat heeft iemand geregeld.

 

wilbert_v (03/19/06 om 15:01:06):

Nadat ik mijn bestelling bij Markus heb gedaan heb ik gelijk een flesje Helfrich MDF besteld, ik heb die kaart nu toch in mijn hand. Kijken wat de wijnalcohol voor verschil maakt.

 

Helfrich (03/19/06 om 18:18:02):

Een ander verschil is dat de MdF-versie geen steranijs of zoethout bevat (al bevat de Nederlandse versie daar ook niet veel van). Overigens ben ik niet zo kapot van de alsem die ze gebruiken.

 

Kroeze (03/20/06 om 13:42:21):

wilbert_v schreef:

Ik woon in delft! En ZzolaZ ken ik wel. Hoe kom je daar terecht? En hebben ze ook glazen en lepels om optimaal te genieten?


Zzolaz heeft 4 soorten absint staan. Er zijn ook pontalier glazen en lepels. De keren dat ik daar absint heb zien drinken was het meestal puur en in een keer tot de bodem.

 

Helfrich (03/23/06 om 12:42:53):

Oliphant wordt ouder en drinkt: http://www.volkskrantblog.nl/pub/blogs/entry.php?id=37931

 

Helfrich (04/07/06 om 22:25:12):

Met glazen, lepels en fontein:

Cafe Ari
Nieuwe Binnenweg 142A
3015 BG  Rotterdam

 

s0lar (04/10/06 om 13:21:19):

Ik ga morgen naar 's Hertogenbosch (Europees Kampioenschap Badminton) enig idee of er ergens een slijter of cafe in de buurt is die helfrich absint schenkt/verkoopt? Of misschien een halfuurtje rijden er vandaan? Ik kom toch al vanuit Belgie.
Normaal kom ik via Breda maar een beetje omrijden via Dordrecht gaat ook.

Slijterij VWK (ook online-bestellingen)
Groenmarkt 4
Dordrecht
www.rijneveen.nl

Café De Vrijheid
Noordendijk 12
3312 RP Dordrecht
www.cafedevrijheid.nl

Stadscafé De Rijke & Zn.
Voorstraat 260
3311 ET Dordrecht

Café Arina
Voorstraat 426
3311 CX Dordrecht
www.cafe-arina.nl

Weet iemand of er daar nog genoeg te krijgen is?

 

Helfrich (05/15/06 om 22:53:01):

Ik ga niets over hallucineren zeggen, maar inmiddels behoort ook het Bulldog Hotel op De Wallen tot de tevreden schenkers  ;D
http://www.bulldoghotel.com/

 

Helfrich (12/09/06 om 22:05:26):

Tijdens absintbijeenkomsten komt onder het tafelen regelmatig het onderwerp "opschalen" ter sprake. Het idee is dat eigenlijk iedereen op een hobbyketeltje iets fatsoenlijks kan maken, maar dat het veel moeilijker is om op een productieketel een goed resultaat te behalen. Of gaat het hier slechts om een vals argument van de commerciëlen tegen sommige HG'ers? Het principe van distillatie is immers hetzelfde, ongeacht de grootte van de ketel. Toch loop je bij opschaling tegen bepaalde verrassingen aan. Het is dan zaak om nauwkeurig vast te stellen wat er gebeurt, te beredeneren waarom dat gebeurt en het proces daarop aan te passen. Maar ik heb makkelijk kletsen, want mijn productieketel is met z'n 60 liter nauwelijks meer dan een hobbyketel.

Maar goed, voor de eerste Verte uit Oirsbeek ben ik uitgegaan van hetzelfde recept als anderhalf jaar geleden. En zie, de ketel is 30 keer zo groot als mijn kelderketel, de keteleigenschappen zijn significant anders, maar het resultaat is toch echt bijna identiek aan mijn HG. Het is alleen wat voller en daarom in mijn beleving zelfs beter.

De eerste batch (véritable) Helfrich Verte is bijna integraal naar Anker Dranken gegaan. Mogelijk kan ik een enkele fles die rest nog op de website slijten. Deze batch is gemarkeerd "2 dec 2006".

Het recept heeft een stevige alsembasis en wordt opgeluisterd met wat citrusfrisheid. We kennen het. De kleur - toch een heet hangijzer hier, de laatste tijd - is niet te stevig aangezet, leunt op een aantal kruiden die niet uitgesproken groen stabiliseren en doet sterk denken aan de eerste Helfrich van Rijneveen. Voor de goede orde: die was niet donkerbruin, maar zacht goudgroen.

De Verte wordt weer begeleid door een Blanche. Deze is m.i. prettig geparfumeerd en heeft al aan menigeen enthousiaste reacties ontlokt. Het slechte nieuws is dat ook deze zo goed als uitverkocht is. De verkoop ervan loopt evenwel door bij Ton Overmars.

 

Barski (03/01/07 om 18:43:11):

Driewerf hoera en van harte gefeliceert Serge  :D! Ik las zojuist in de nieuwsbrief van Markus dat hij je absint in zijn imposante assortiment heeft opgenomen. Het ziet er naaruit dat de internationale markt nu eindelijk de Helfrich kan proberen en dan ook nog eens zoals je hem van meet af aan voor ogen had.  

Voor diegenen, die het nog niet weten:

http://www.absinthvertrieb.de/shop/alle-sorten/artikel/helfrich-verte/

 

Zenzero (03/01/07 om 21:52:22):

:D Serge proficiat met deze mijlpaal, dit verdient 'n succes te worden, hoe dan ook.

Absinthe Helfrich. Pour tout le monde (in al dan niet, aan alle kanten rammelend Frans* :))

Vive la Pays Bas, vive la Absinthe de Limbourgeoise!
(*)

 

Helfrich (03/01/07 om 21:57:49):

Dankjulliewel. Markus en ik hebben besloten om de Verte in deze vorm aan de internationale gemeenschap te presenteren. Ik ben benieuwd hoe het product ontvangen wordt. De belangstelling is overweldigend.

 

Nurgle (03/01/07 om 22:53:06):

Ik heb het ook daarstraks gelezen, proficiat Serge! :D Op l'Heure Verte zouden ze ook al graag hebben dat je hun felicitaties persoonlijk in ontvangst komt nemen  ;)

Mooi werk! Binnenkort is je blanche misschien aan de beurt?

 

Helfrich (03/01/07 om 23:07:23):

Ik weet het. Luc en Marc hebben zich al gemeld.

De Blanche blijft voorlopig even doorkabbelen via de huidige kanalen (waar mijn eigen keelgat er één van is).

 

sixela (03/02/07 om 03:00:12):

Helfrich schreef:

Dankjulliewel. Markus en ik hebben besloten om de Verte in deze vorm aan de internationale gemeenschap te presenteren. Ik ben benieuwd hoe het product ontvangen wordt. De belangstelling is overweldigend.


Crosby (Louched Lounge) en Head (Fee Verte) hebben er ondertussen al van geproefd - ik probeerde zonet even een reactie los te weken van Crosby op FV. Ik weet niet of ie de 100ml+100ml al heeft gedeeld met iemand anders.

De kleur van de verte is heel diskreet - ook de smaak van de kleuringskruiden is heel diskreet. Maar d'r is in mijn ogen niets mis mee als het maar een keuze is.

Ook van de blanche hebben ze geproefd. Mooie historische blanche, dichter bij een Duplais-recept dan een La Bleue. Als Matter op de brandstapel eindigt in de Val de Travers denk ik dat je best ook niet meer naar daar afreist ;).

 

Helfrich (03/02/07 om 08:09:24):

Om de verwarring compleet te maken: de verte die jij hebt is niet dezelfde als die naar Markus is gegaan  ;D

(Die van jou kwam meen ik uit de eerste of tweede kook op de productieketel, en die vroeg om wat bijstellingen.)

 

sixela (03/02/07 om 14:41:24):

Wel, Crosby vond de verte die ik had wel goed.


I thought they were both quite well crafted. Good enough that I just ordered four bottles of the verte.


Wat was het verschil?

 

Helfrich (03/02/07 om 15:55:03):

Deze is nog beter  ;D

 

lezArts_du_Soleil (03/02/07 om 16:43:05):

Ik heb deze vanmiddag geproefd en moet zeggen, een karaktervolle absint. Mes compliments.

 

Helfrich (03/02/07 om 16:53:15):

Het was me het middagje wel, met al die belangstelling. Woensdag staat het in de krant. Wil je het scannen, Lézard?

 

Zenzero (03/02/07 om 17:19:28):

Er is hier iemand, enorm aan het binnenlopen.
Ik zie de koppen al:
[size=3][color=Black][move][b]Helfrich Dranken Marktleider Tegen Wil en Dank[/b][/move][/color][/size]

 

picasso (03/02/07 om 21:06:59):

Een welverdiende plaats op de markt voor de Helfrich! Goed dat ie nu voor nog meer mensen verkrijgbaar is!

Mijn complimenten monsieur Helfrich! zowel voor het heerlijke drankje als voor het nieuwe verkooppunt bij Markus. Oprecht mijn felicitaties, en ik hoop dat't nog lang zo zal doorgaan.

 

F@TM@N (03/03/07 om 11:53:37):

Niks staat het riant leven van de Absintopbrengst nog in de weg

Je geld verdienen met doen wat je leuk en lekker vind...Gefeliciteerd

Het is een kwestie van tijd en je kan een paar Limburgers in loondienst nemen ... ;D ;D ;D ;D

 

lezArts_du_Soleil (03/03/07 om 20:32:02):

Helfrich schreef:

Het was me het middagje wel, met al die belangstelling. Woensdag staat het in de krant. Wil je het scannen, Lézard?

Ik zal het in de gaten houden!! en dan plaatsen.

 

lezArts_du_Soleil (03/03/07 om 20:33:46):

Zenzero schreef:

Er is hier iemand, enorm aan het binnenlopen.
Ik zie de koppen al:
[size=3][color=Black][move][b]Helfrich Dranken Marktleider Tegen Wil en Dank[/b][/move][/color][/size]

Moet dat niet zijn met WIL en DRANK

 

Zenzero (03/04/07 om 02:30:43):

lezArts_du_Soleil schreef:


Moet dat niet zijn met WIL en DRANK


Kijk, daar doe ik het nou voor!

 

Helfrich (03/04/07 om 14:34:16):

F@TM@N schreef:


Het is een kwestie van tijd en je kan een paar Limburgers in loondienst nemen ...

Limburgers zijn aan de prijzige kant. Dan liever wat Polen of Roemenen, voordelig gehuisvest in Herzogenrath of Aachen.

 

Helfrich (03/04/07 om 19:52:31):

sixela schreef:


Als Matter op de brandstapel eindigt in de Val de Travers denk ik dat je best ook niet meer naar daar afreist ;).

Als ik naar daar afreis is het om Oliver Matter van de brandstapel te bevrijden, niet om met die wilden in discussie te gaan.

 

Helfrich (03/09/07 om 00:28:17):

Niet alles helemaal zoals ik het gezegd zou hebben, maar toch alleraardigst:

http://mgl.digi-dition.nl/daily/2007/3/7/MGL/ST/13/articles/artikel_DDL_1DA_20070307_40_397.php

 

Nurgle (03/09/07 om 08:19:25):

Leuk artikel! Mooi werk, we zouden eens met een delegatie een bezoekje moeten brengen :D

 

lezArts_du_Soleil (03/09/07 om 10:08:32):

Wil ik net het krantenartikel inscannen, is het al gebeurd. Prima, wel goed verhaal voor de leek. Nog meer promo en omzet, kun je je eigen BMW kopen.
\Nog positief nieuws van de vvv?

 

radioflux (03/11/07 om 00:15:32):

Helfrich schreef:

Niet alles helemaal zoals ik het gezegd zou hebben, maar toch alleraardigst:
http://mgl.digi-dition.nl/daily/2007/3/7/MGL/ST/13/articles/artikel_DDL_1DA_20070307_40_397.php

Wat een genuanceerdheid ineens. Zo ken ik de regionale pers helemaal niet. Zelfs het Oor wordt niet één keer genoemd!

 

Helfrich (03/11/07 om 02:18:50):

Nurgle schreef:

Leuk artikel! Mooi werk, we zouden eens met een delegatie een bezoekje moeten brengen :D

Ehm, je gaat het erop wagen een groepsafspraak te maken? Maar gelijk heb je natuurlijk. Ik ben er doorgaans in het weekend (al ben ik dan vaak wel druk met het afhandelen van overheidspaperassen, en als ik tijd overhoud, met distilleren of zo). Er is in ieder geval genoeg te drinken. Wees welkom.

 

Helfrich (03/11/07 om 02:21:05):

lezArts_du_Soleil schreef:


\Nog positief nieuws van de vvv?

Daar zou wat interessants uit kunnen komen, al zou ik niet weten hoe ik mijn oude moeder uit moet leggen dat haar zoon verwordt tot streekattractie.

 

Helfrich (03/11/07 om 02:27:40):

radioflux schreef:


Wat een genuanceerdheid ineens. Zo ken ik de regionale pers helemaal niet. Zelfs het Oor wordt niet één keer genoemd!

Goed he? Ik heb dan ook heel wat gepraat, kan ik je vertellen. Voordat je het weet is Limburg het meest verlichte deel van Nederland. Dat zou me wat wezen.

Vandaag kwam L1 op bezoek voor een radioreportage. Volgens mij was ik te druk en te moe om een interessant en enigszins samenhangend verhaal af te steken, maar de razende reporter was laaiend enthousiast.

De tv-opnamen heb ik voorlopig tegengehouden. Er zijn grenzen.

 

Zenzero (03/11/07 om 02:41:22):

Ah, bescheidenheid siert den mensch, en jouw ook ;D

 

Helfrich (03/11/07 om 02:51:29):

Nee, het is gewoon een zooitje in de tent. En dat voor de Limburgse televisie... Daar komt bij dat ik de pest heb aan het objectiverend oog van de camera.

Toevallig overwoog ik recentelijk om een stemming te houden wie hier nu eigenlijk de pedantste kwast is: sixela of ik  ;D

 

Zenzero (03/11/07 om 02:57:38):

Ik ken jullie beiden niet goed genoeg, maar volgens mij, daag je 'm nu uit, om 'n gooi naar die titel te doen :D

 

radioflux (03/11/07 om 12:22:27):

Bescheidenheid siert Helfrich denk ik helemaal niet.

Hij en Sixela zijn aan elkaar gewaagd. Ze hebben allebei zo hun stokpedanterietjes. Een stemming? Waarom? Laten we ze allebei onvoorwaardelijk uitroepen to Opperkwasten van het forum!

 

lezArts_du_Soleil (03/11/07 om 12:41:12):

Ik stem voor Sixela. Zijn vastberadenheid/koppigheiheid op een kookforum waar het gaat over absint slaat werkelijk alles. Wel mooi trouwens.

 

Helfrich (03/11/07 om 16:03:00):

Hier, neem ik aan: http://www.vegatopia.com/forum/index.php?board=5;action=display;threadid=8417;start=0

 

Helfrich (03/17/07 om 11:06:52):

Helfrich schreef:


Maar goed, voor de eerste Verte uit Oirsbeek ben ik uitgegaan van hetzelfde recept als anderhalf jaar geleden. En zie, de ketel is 30 keer zo groot als mijn kelderketel, de keteleigenschappen zijn significant anders, maar het resultaat is toch echt bijna identiek aan mijn HG. Het is alleen wat voller en daarom in mijn beleving zelfs beter.


De productie in de Limburgse distilleerderij was de eerste grote kwaliteitsverbetering die de Verte onderging. Toch is wat hierboven staat niet helemaal waar. Zorgvuldiger degustatie heeft tot een aantal aanpassingen geleid, met name in de balans.

De definitieve versie is nu vanaf begin dit jaar in productie en loopt gruwelijk hard. Het nee verkopen is begonnen en een gewaardeerde klant hebben we in de wacht moeten zetten.

Zoals min of meer verwacht heeft het product zich als exportproduct gevoegd bij de Zeeuwse mosselen, het Hollands rundvlees van eerste kwaliteit en het Texels lam. Voornamelijk in de hoofdstad wordt er mondjesmaat wat van afgezet en de rest gaat massaal de grens over.

Ha! Ik zeg: ha!

 

Zenzero (03/17/07 om 22:45:47):

Het is je gegund, dit succes.

Maar kan ik alvast een 1/2 litertje reserveren, voordat je zometeen, door een burnout, de productie moet gaan staken.
Het is namelijk al volop lente in dat hoofd van mij, en de lente roept om... Absinthe, inthe, nthe, the, hé, da's raar ik hoor 'n echo, jullie ook?  :-/

Hoe het ook zei, ik wil wel eens een keer daar in Oirsbeek tijdens een mooie lente (zon)dag, in het zuiden, in dat zonovergoten voortuintje, van dat authentieke vakwerkpandje, komen nippen aan, zo'n voortreffelijke dorstlessend groen gevleugeld [s]teefje[/s], feetje uit ons eigen [s]Holland[/s] [s]Nederland[/s] [s]Limburûhg[/s] Zuiden  ;D

 

radioflux (03/18/07 om 01:09:13):

Het verbaast me eigenlijk hoe klein die ketel lijkt, vanaf hier. En eigenlijk verbaast het me dan nog meer dat er ueberhaupt iets ter degustatie hier te lande overblijft. Maar goed, des te beter.

Gebruik je voor de eaux-de-vie en de jenever andere ketels?

 

Helfrich (03/18/07 om 01:34:23):

De ketel is op dit moment veel te klein voor de vraag inderdaad, maar als de eerste piek in de vraag voorbij is zou de capaciteit toereikend moeten zijn. Bovendien zou ik een grotere opbrengst nauwelijks gebotteld en logistiek afgehandeld krijgen in de tijd die ik voor dit project heb gereserveerd.

En voor eau-de-vie en jenever heb ik helemaal geen tijd  ;D

 

Barski (03/18/07 om 10:22:59):

Ik bied me hierbij aan om je, indien nodig, een paar extra handen in je distilleerderij te geven. Het zou een eer zijn je te mogen helpen.

Groetjes Barski

 

Zenzero (03/18/07 om 10:57:50):

Dat heb ik ook al eens, voorgeslagen, (ja, echt waar)

Ik offer mij op voor een functie, binnen de afdeling  Continuous Manufacturing Improvement , en Quality Control en Assurance.

I know it's a dirty job, but what the hell, if someone's got to do it! Please let it be me!

 

lezArts_du_Soleil (03/18/07 om 11:48:46):

Ik wil wel proeven. Ik kan ook tolken, misschien wel noodzakelijk voor L1.

 

Zenzero (03/18/07 om 13:43:41):

lezArts_du_Soleil schreef:

Ik wil wel [b]proeven[/b]. Ik kan ook tolken, misschien wel noodzakelijk voor L1.



Zenzero schreef:
Dat heb ik ook al eens, voorgeslagen, (ja, echt waar)

Ik offer mij op voor een functie, binnen de afdeling  Continuous Manufacturing Improvement , en [b][size=2]Quality Control [/size][/b]en [b][size=2]Assurance[/size][/b].

I know it's a dirty job, but what the hell, if someone's got to do it! Please let it be me!



Dat zei ik dus! Maar ach, 'n collega is nooit weg
toch?

 

F@TM@N (03/18/07 om 14:29:00):

Zal ik de Etikettering voor m`n rekening nemen….
Volgens Dordtse traditie  ;D ;D ;D

 

Nurgle (03/18/07 om 14:56:20):

Nu we onszelf toch massaal aan het aanprijzen zijn... als je een paar buitenlandse voorproevers kan gebruiken, ik ben altijd bereid te helpen ;)

 

Helfrich (03/18/07 om 23:33:33):

Barski schreef:

Ik bied me hierbij aan om je, indien nodig, een paar extra handen in je distilleerderij te geven. Het zou een eer zijn je te mogen helpen.

Dan is het wellicht leuker om de boog nog wat meer te spannen en als "special" een Barski te lanceren.

 

Helfrich (03/18/07 om 23:37:17):

Zenzero schreef:


Ik offer mij op voor een functie, binnen de afdeling  Continuous Manufacturing Improvement , en Quality Control en Assurance.

Zat jij niet op acquisitie? Waarom staat onze absint in Noord-Brabant nog steeds niet op de kaart? Nou? Nou? Nou?

 

Helfrich (03/18/07 om 23:43:48):

lezArts_du_Soleil schreef:

Ik kan ook tolken, misschien wel noodzakelijk voor L1.

Kris Németh interviewt de Hollandse gifmenger Helfrich. Lézard zit erbij en vertaalt mijn barokke geblaat live in het Limburgs. Lijkt me dé manier om de streekbewoners te bereiken.

 

Helfrich (03/18/07 om 23:49:45):

Nurgle schreef:

als je een paar buitenlandse voorproevers kan gebruiken, ik ben altijd bereid te helpen ;)

Bij gelijke geschiktheid, zoals volstrekt willekeurig bepaald door onze sollicitatiecommissie, zullen we ons laten leiden door al dan niet beproefde vooroordelen en onze voorkeur voor een gustatieve functie laten uitgaan naar een Belg, voor een commerciële functie naar een 'Ollander, en voor emballage en etikettering naar een Poolse plakker.

 

Zenzero (03/19/07 om 02:05:01):

Helfrich schreef:


Zat jij niet op acquisitie? Waarom staat onze absint in Noord-Brabant nog steeds niet op de kaart? Nou? Nou? Nou?


Het leven, en inspanningen van een acquisiteur, gaan nu eenmaal niet altijd, over rozen, vandaar dat ik me aan het bezinnen, ben op deze functie, die me overigens geenszins tegenstaat, in tegendeel, maar ik ben wel lichtelijk teleurgesteld in de tegenvallende verkoop resultaten, binnen mijn rayon,

Vandaar de overweging, om me dan maar op te offeren voor de functie van Inline Quality Controller.

Als men hier ’n goed product niet op waarde weet te schatten, dan verdienen ze het ook niet, punt uit.

Wat de boer niet kent, dat zuipt ie niet!

Ondanks dit alles, waag ik nog wel 'n poging...

 

Helfrich (03/19/07 om 22:36:48):

Helfrich schreef:

Luc en Marc hebben zich al gemeld.


De Helfrich in actie:



http://www.heureverte.com/forum/viewtopic.php?t=1011

Grappige discussie. Vanzelfsprekend heb ik geen mening  ;D

 

Zenzero (03/20/07 om 02:02:24):

Alleen maar lof, wat de klok daar op dat forum luidt.

De vergelijking met een Montmartre, maar dan zonder kaneel, jij bent goed bezig, jongûh

Vooral zo doorgaan


 

Nurgle (03/20/07 om 18:27:50):

Heb het ook net gelezen. Als je al bij de Montmartre gerekend wordt... hoegenaamd niet slecht zou ik zeggen ;D

 

Zenzero (03/20/07 om 18:37:54):

Maar dat wist ie natuurlijk zelf al lang, dat ie goed bezig was, en dat nog steeds is. ;)

 

Helfrich (03/20/07 om 23:17:12):

Toch vind ik het jammer dat het product steeds weer met de Montmartre in verband wordt gebracht. Zoals mthuilli al zegt is er geen andere overeenkomst dan dat citrus-aspect (en zelfs dat is anders).

 

sixela (03/24/07 om 21:52:30):

Helfrich schreef:

Ik heb dan ook heel wat gepraat, kan ik je vertellen.


Causeur
;D.

 

sixela (03/24/07 om 22:04:11):

Helfrich schreef:

Toch vind ik het jammer dat het product steeds weer met de Montmartre in verband wordt gebracht. Zoals mthuilli al zegt is er geen andere overeenkomst dan dat citrus-aspect (en zelfs dat is anders).


Ze is veel "properder" dan een Montmartre; meer iets zoals een Duplais (of een Duplais Balance).

Dat citrus-apect gaat wel naar de achtergrond na een tijdje, hoor.

 

Nurgle (04/07/07 om 11:10:21):

Vanaf heden is Helfrich's verte ook te verkrijgen bij Vert d'Absinthe. Well done!

(Bespreking op L'Heure Vertre: http://www.heureverte.com/content/view/236/261/)

 

Helfrich (04/08/07 om 13:12:54):

O ja, helemaal vergeten om op het laatste moment het restaurant door te geven  ;) Het was Soprano, een van de weinige pretentieloze Italiaanse tenten die buiten Italië volledig trouw aan zichzelf zijn gebleven (alles kraakvers en goed).

Wat schetst mijn verbazing? Na een twee en een half uur durend verkeerspandemonium, ontmoet ik voor de deur van Vert d'Absinthe forumlid Z.v.E met zijn dame!

 

Nurgle (04/08/07 om 18:59:03):

Ik ben al een ganse tijd van plan om eens een paar dagen naar Parijs te gaan, maar het verlof krijgen is wat een probleem momenteel... Maar dit lijkt me ook wel een ideale gelegenheid om een bezoekje te brengen: http://www.feeverte.net/forum/index.php?showtopic=4055

 

Z.v.E (04/10/07 om 08:51:40):

Helfrich schreef:

Wat schetst mijn verbazing? Na een twee en een half uur durend verkeerspandemonium, ontmoet ik voor de deur van Vert d'Absinthe forumlid Z.v.E met zijn dame!


Nuja ook tot onze verbazing! Wat een bijzonder toeval! Het blijft een kleine wereld...
Leuke winkel overigens. Naast het aanschaffen van de 1901, Duplais en een Pontarlier Anis ook nog die repro brouille of autoverseur aangeschaft die wel erg leuk is ondanks dat het een repro is maargoed ;)
De volgende dag nog een fles Chartreuse V.E.P. weten te bemachtigen en gisteren nog een bezoekje gebracht aan het musee de l'absinthe (fraaie collectie) dus mijn weekend kon niet meer stuk!

 

Zenzero (04/10/07 om 10:11:06):

Z.v.E schreef:



Nuja ook tot onze verbazing! Wat een bijzonder toeval! Het blijft een kleine wereld...
Leuke winkel overigens. Naast het aanschaffen van de 1901, Duplais en een Pontarlier Anis ook nog die repro brouille of autoverseur aangeschaft die wel erg leuk is ondanks dat het een repro is maargoed ;)
De volgende dag nog een fles Chartreuse V.E.P. weten te bemachtigen en gisteren nog een bezoekje gebracht aan het musee de l'absinthe (fraaie collectie) dus mijn weekend kon niet meer stuk!


Zeg, Z.v.E, voorafgaande aan een volgend bezoek, aan de lichtstad neem even wat bestellingen op, als ik je daarmee niet ontrief, of op onkosten jaag, scheelt weer ca 20 pecunia's, en da's weer haast, 'n flesje  ;D

Ik blijf namelijk, eerlijk en oprecht, een zuinige Hollander, die ze zuur verdient  ;)

 

Helfrich (04/11/07 om 20:27:39):

Z.v.E schreef:


ook nog die repro brouille of autoverseur aangeschaft die wel erg leuk is ondanks dat het een repro is maargoed ;)

Ik heb een van de laatste meegenomen. Het is echt een feest om zo'n ding in werking te zien, vind ik.

 

Z.v.E (04/11/07 om 20:58:25):

Ja erg leuk!

Helaas heeft mijn exemplaar aan de buitenzijde vlekken in het zilver (verzilverd toch?)... ik zal eens zien of dat met zilverpoets eruit te krijgen is.

Maar buiten dat is het een leuke snelle alternatief voor de fontein!

 

Helfrich (06/30/07 om 10:47:57):

Wild Bill Turkey: Helfrich's 'rock star' arrival at Boveresse left me saying "Man, I want to be an absinthe distiller!"

 

Helfrich (07/23/07 om 22:59:16):

De Helfrich wordt misschien niet door iedereen tot de absolute top van de commerciëlen gerekend, maar in ieder geval wel door de juiste mensen. Mwahahah!

 

Zenzero (07/24/07 om 00:07:58):

Je inderdaad wel connecties...

...

 

Helfrich (07/24/07 om 00:10:08):

Kewl! Maar ik doe vooral wegtransport. Ik zou graag een BMW hebben met dat patroon.

 

Zenzero (07/24/07 om 00:10:53):

Helfrich schreef:

Kewl! Maar ik doe vooral wegtransport. Ik zou graag een BMW hebben met dat patroon.


Ik kan natuurlijk niets beloven, maar...

 

Zenzero (07/24/07 om 01:44:21):

en voilà
...

Je bent toch aan 'n nieuwe toe, want je asbak zit vol, dus...

 

Helfrich (07/24/07 om 01:51:41):

Dankjewel!

 

Zenzero (07/24/07 om 02:05:42):

Eventueel als tijdelijke oplossing...

...

 

Helfrich (07/24/07 om 02:25:15):

Ai, die voortreffelijke 93-PZ-KR ben ik al kwijt. Maar eh... of je de truck vran Crosby ook even zou willen doen...

 

Zenzero (07/24/07 om 02:37:18):

Ja fuck, 't regent, dat gaat even niet lukken, just ran clean out of towels.

 

Zenzero (07/24/07 om 02:38:13):

Helfrich schreef:

Ai, die voortreffelijke 93-PZ-KR ben ik al kwijt...


Hoezo dat dan ??

 

Helfrich (07/24/07 om 09:21:12):

Ja eh... Zo gaan die dingen.

 

Zenzero (07/24/07 om 16:14:56):

Helfrich schreef:

Ai, die voortreffelijke 93-PZ-KR ben ik al kwijt...

Zonde, om dat logo zo rond te laten slingeren.
Oh, vang meteen even die vogel.

 

Helfrich (07/24/07 om 16:46:10):

Geniaal! Mafketel.

 

Zenzero (07/24/07 om 17:32:55):

Thanx, yer compliments and feedback are always welcome, as usual

 

Helfrich (07/29/07 om 02:07:35):

Overigens bedoelde ik met "de juiste mensen" het handjevol dat werkelijk ergens verstand van heeft en niet de deskundigen aan wie we de beste merken ter wereld te danken hebben.

Dat brengt me erop dat het voor mij bijna onmogelijk is om nog ergens een mening over te hebben, om ten minste twee redenen:

1) Je ziet soms dingen van net iets te dichtbij -- dingen waar niemand blij van zou worden.

2) Iedere uiting van lof of kritiek wordt wel door iemand gezien als ingegeven door een commercieel belang.

En er valt nogal wat te bekritiseren de laatste tijd. Beschamend dieptepunt is natuurlijk de Angélique, een door en door geperverteerd product dat zelfs door mensen die ik betrekkelijk hoog placht te achten uitstekend wordt bevonden.

Tja, waar moet ik nu dit forum mee vullen?


edit: pejoratief verwijderd

 

Zenzero (07/29/07 om 02:31:54):

Helfrich schreef:

...
En er valt nogal wat te bekritiseren de laatste tijd. Beschamend dieptepunt is natuurlijk de Angélique, een door en door geperverteerd product dat zelfs door mensen die ik betrekkelijk hoog placht te achten uitstekend wordt bevonden.


Steekpenningen?

 

Helfrich (07/29/07 om 02:41:46):

Beeldvorming en slechte smaak -- maar dat soort meningen heb ik eigenlijk niet meer.

 

Helfrich (07/31/07 om 22:06:54):

Zen, deze MMS stuurde iemand me vanuit Den Bosch:



Ik heb nooit iets van die zaak vernomen, maar blijkbaar hebben ze er toch iets mee gedaan (inclusief affiche, linksboven). Of is dit een andere winkel?

 

Zenzero (08/01/07 om 00:31:40):

Dat is de Stadsslijter in de Visstraat zo te zien. Daar ben ik wel eens naar binnen gelopen, maar toen had men helaas alleen absenthe 55 of iets van dien aard staan.  
Heeft mijn reactie daaromtrent toch indruk gemaakt op die mensen. Mooi.
Maar ik heb ook het vermoedde dat er meer mensen actief zijn met het promoten van de absinthe Helfrich, zo als het hoort.
Wat dat affiche betreft, die zitten, volgens mij, bijgesloten in (bijna) iedere doos die de deur uit gaat...Toch?

 

Helfrich (08/01/07 om 00:40:59):

Het "vermoedde"? Nou ja, je vermoeden is terecht dat zo nu en dan iemand ergens een balletje opgooit.

Grappig dat er wat met die flyers wordt gedaan. Ze zitten inderdaad in bijna iedere doos. Zo nu en dan ontbreken ze, om welke reden dan ook.

 

Zenzero (08/01/07 om 00:46:54):

...Maar ik "vermoedde" al dat er meer mensen actief waren... (bedoelde ik te zeggen) Fuckmiljaar zeg!

Ik kan zo ook geen enkele reden bedenken ...Maar, in die doos zaten ze dus blijkbaar wel!

 

wilbert_v (08/06/07 om 22:55:08):

Met de Helfrich site gaat het trouwens goed. Als ik bij op google absinthe zoek is het de vijfde site, dat is netjes.

 

Helfrich (08/06/07 om 23:03:36):

Um, ja. Zelf heb ik geen leven meer, maar het product loopt als een tierelier.

 

Zenzero (08/07/07 om 01:56:05):

...Leven doe je maar lekker in je eigen tijd, ja!

 

radioflux (08/07/07 om 14:50:58):

wilbert_v schreef:

Met de Helfrich site gaat het trouwens goed. Als ik bij op google absinthe zoek is het de vijfde site, dat is netjes.


Hm, dan heb je zeker SafeSearch aan staan. Als ik het doe krijg ik www.eabsinthe.com op nummer vijf.

 

Zenzero (08/07/07 om 16:03:45):

But don't break out the champagne yet! Dit gaat helemaal de verkeerde kant op Helfrich.

Één plaats gedaald! Dus aan de slag, je bent er nog niet!!

 

Helfrich (08/07/07 om 16:24:01):

Nee, ik ben er zeker nog niet. Misschien moet ik de Absinthe Pympmyphadora maar eens uitbrengen.

 

Zenzero (08/07/07 om 21:38:09):

Het Etiket daarvoor ligt er in ieder geval, dus wat houdt je tegen

 

wilbert_v (08/08/07 om 18:40:00):

Dat gaat snel! van 5 naar 8 in een dag. Als dat maar goed gaat...

 

Helfrich (08/08/07 om 18:41:56):

Zenzero schreef:

Het Etiket daarvoor ligt er in ieder geval,


O ja, den dizze:



© Zenzero 2007

 

Zenzero (08/08/07 om 20:02:47):

Mijn dank, voor deze publicatie.

 

penumbra (09/10/07 om 14:07:00):

Zo , na het lezen van al die lovende kritieken heb ik dan zelf ook maar een flesje helfrich 68 besteld!

En nu maar ongeduldig wachten tot ik hem kan proeven :)  en dat de postbode of pakjesdrager hem niet uit z'n handen laat vallen  :o

Iemand een idee hoelang het duurt om een fles te versturen naar belgie?   heb em besteld bij helfrich dranken en direct betaald met paypal...  

ja ja  ik weet het geduld is een schone deugd  :P maar ben wel erg nieuwsgierig naar dit nederlandse groene goud

 

Helfrich (09/10/07 om 16:24:43):

Wordt in de loop van de week verstuurd. Dan heb je 'm een paar dagen later. Het komt goed, en mocht er toch wat zijn dan lossen we dat wel op. Geen stress.

 

penumbra (09/10/07 om 16:58:00):

ok bedankt ;)   geen stress hoor, gewoon gezonde zenuwen ...

hier doen we alles    "a l'aise"  8)

 

penumbra (09/14/07 om 15:45:50):

Zo, de helfrich 68° is zojuist netjes afgeleverd hier op m'n werk.. ( direct al de nodige commentaar van de collega's natuurlijk  ;D  )

bedankt voor de goede service !

nu komt het beste natuurlijk he ..het proeven...  

 

Zenzero (09/17/07 om 01:11:18):

Enjoy, Helfrich (de vloeibare variant)

 

Z.v.E (09/17/07 om 10:54:24):

Zizo. Ook net een Helfrich + blanche besteld! Ik ben benieuwd!

 

Z.v.E (09/22/07 om 12:10:00):

Beide zijn gearriveerd. Snel binnen en goed verpakt!

 

Helfrich (10/27/07 om 12:06:29):

HellBitch makes bunny cry: http://www.louchedlounge.com/forums/index.php?showtopic=4935

 

Barski (11/28/07 om 20:22:32):

Dit stukje komt rechtstreeks van het feeverte forum. Je maakt goede sier met je verte man!


Helfrich verte

Reviewed by absinthist 11/22/2007

COLOR BEFORE WATER 10/10
Very delicate green with slight yellowish haze, very natural and eye-appealing.

LOUCHE ACTION 10/10
Slowly forming, at 1:2 there is very meticulous line left unlouched, whereas the rest is getting in the register of being semi-opaque but in absinthe sense not absenta's. The louche reminds me of one extrait I am fond of. At 1:4 absinthe is ready to be savoured, so messieurs, c'est l'heure!

COLOR AFTER WATER 10/10
It starts as yellowish opal hue which soon transforms to be on greenish side with very tiny gold nuances.

AROMA 25/30
It has very intriguing aroma flying over the glass which gets slighly tonned down after louching. That aroma delivers strong wormwoodiness, some anethole buddies, spiciness that will be discussed later and not obtrusive citrusy note in the end. Aroma is rich, yet subtle; quite unique.

MOUTH-FEEL 9/10
Taken neat, it delivers very likeable alcohol bite, everything is on its place, if the aforementioned spiciness is at that stage too dominant. Taken sans sucre 1:4 it is very nice and foremost, either neat or louched, it is not about aniseed or sweetness, these notes are discrete and do not overpower the herbal punch Helfrich offers.

TASTE 19/20
The spiciness which I believe comes from coriander (but still a nice note, similar to well-made pastis alike), citrus peels and a snitty pontica that wants to be in the front are the main players in that game, if their coach is still that notorious wormwood. The rest of the crew stay in the back, angelica and Roman chamomile enrich each other, but do not let the main orchestra to be silenced.

OVERALL IMPRESSION 10/10
Helfrich absinthe is better than most of commercial offerings due to the simple fact, it is made by a real passionate who knows how to appeal to even the most demanding customer. That absinthe is for connoisseurs who will discover its complexity, finesse and abundance of nuances, I am ashamed of myself I could only track that few herbs used in it, but their place is not changing.

PERSONAL NOTES
Keep it up, Serge!

absinthist scores Helfrich verte 93 out of 100

I have posted it in an appropriate place  Sorry, Markus.

 

Barski (11/28/07 om 20:27:19):

Zou je alleen niet eens een mooier etiket gaan gebruiken. Ik snap wel waarom je het huidige etiket blijft gebruiken maar ergens vind ik het niet meer passen bij je product. Je maakt een mooie absint maar je gebruikt een etiket dat niet bepaald aanspreekt of doet vermoeden dat het om een uitstekend product gaat. Een beetje meer classy en chique zou niet verkeerd staan.

 

Zenzero (11/28/07 om 21:14:01):

Geen flauw idee hoe dat er dat nou uit zou moeten gaan zien.

 

Barski (11/28/07 om 21:53:17):

Zo'n label als dat van H. Bazinet Jeune bijvoorbeeld, die heb ik altijd erg mooi gevonden.



Maar hé 't is maar een mening van een gewone boerenlul die af en toe ook eens creatief doet.

 

Helfrich (11/28/07 om 23:39:20):

De keuze van een etiket is erg moeilijk (net als de keuze van een naam, waarvan ik uiteindelijk maar heb afgezien...). Je moet je doelgroep duidelijk in beeld hebben. Helaas, dat was in dit geval onmogelijk.

Zo op het eerste gezicht waren er twee richtingen: ofwel helemaal retro, ofwel iets flamboyants dat b.v. in de gothic-scene aanspreekt.

Retro wilde ik absoluut niet. Het komt op een makkelijke manier "classy" over en ik acht het niet helemaal gepast. We hebben te maken met een product in de geest van weleer, maar het is geen reproductie. Het is een product van hier en nu dat verbonden is met een roemrucht verleden. In die zin is het authentiek; oorspronkelijk en toch trouw aan de traditie.

Bovendien werkte iemand anders al met retro-etiketten voor producten die pretendeerden reproducties te zijn.

Wat dat betreft kan ik de keuze van Markus voor de Duplais-etiketten wel begrijpen, al vind ik ze stuk voor stuk even lelijk.

Op het flamboyante (dan wel "gothic") alternatief ga ik nu niet in. Het zal duidelijk zijn dat het me niet goed staat (al kan ik soms heel flamboyant zijn -- ik voel er niets voor om de beeldtaal van gothic of fantasy toe te passen).

Beide alternatieven waren commercieel ongetwijfeld beter geweest dan dat waar uiteindelijk voor gekozen is.

Zelf vind ik de sobere lijn van de Obstinée een heel mooie oplossing, maar ik geloof niet dat die bij een breed publiek heel erg aanspreekt.

Met Zenzero vraag ik me af hoe het best passende etiket eruit zou moeten zien...

 

Zenzero (11/29/07 om 00:19:11):

Jugendstil, Art Deco? Strak en tegelijk ook retro.
Of... Wat je het meeste aanspreekt ?

 

Helfrich (03/27/08 om 19:59:39):

Morgen ontvang ik een journalist uit België die het verschijnsel Helfrich komt onderzoeken, een verschijnsel dat op zijn beurt alvast bijzonder goed ontvangen is in België: http://www.absinthia.be/absinthe-helfrich/ Goed dat ie bevalt, Stijn.

 

Stijn - Huis Absinthia (03/27/08 om 21:34:33):

Graag gedaan Helfrich, "credit where credit's due".

Ik ben benieuwd wat die Belgische journalist erover gaat schrijven. Van welk tijdschrift is hij/zij? Dan hou ik het mee in 't oog. Een tip: geef de journalist genoeg van je spul, dan is het gegarandeerd positief :)

Als je wil stuur ik een journaliste op je af, die onder andere ook in Belgische culinaire tijdschriften verschijnt, en die ik intussen ietwat warm heb gekregen voor absint. Hoe meer jou product hier bekend raakt hoe beter zou ik zeggen.
Belgen, c'est l'heure!  ;D

 

Helfrich (03/27/08 om 22:17:19):

Het is een afstudeerproject (of zo) deze keer.

Die journaliste mag je gerust sturen. Het lijkt me goed als de culinaire pers absint in perspectief weet te plaatsen.

 

sixela (04/15/08 om 12:55:10):

Stijn - Huis Absinthia schreef:


Als je wil stuur ik een journaliste op je af,


Mag je ook naar hier sturen. Dan kan ze aan den lijve ondervinden of Pernod Fils meer op Fruko Schulz of Hill's lijkt dan op één van de Jades of een oude Helfrich (de drank - we weten allemaal dat de man veel bitterder is dan Pernod Fils ooit was).

Als ze een greep uit een groter aanbod wilt doen raad ik aan met de trein te komen (ik ben op vijf minuten strompelen van het station van Boechout), en niet met de wagen.

 

Stijn - Huis Absinthia (04/15/08 om 13:20:36):

Tof Sixela, zelf woon ik in Lier. Zal eens moeten afzakken ;D

Ik heb van die journaliste te horen gekregen dat zij voorlopig nog niets over absint (Helfrich) zal schrijven, tenzij er effectief vraag naar is aan de kant van de uitgevers waar zij voor werkt. Jammer, zo geraak je natuurlijk nergens.

 

Helfrich (04/18/08 om 13:06:13):

Dat is heel jammer, temeer omdat beeldvorming rond absint nog altijd het grootste probleem is, zeker ook in België. Ik heb het vaker gezegd: wie geïnteresseerd is in gedistilleerd van kwaliteit kiest niet snel voor absint; ooit giftige en bittere troep, tegenwoordig een hypeproduct. Wie wel absint drinkt doet dat vaak alleen omdat het een "spannende" drank is en neemt genoegen met de troep die tegenwoordig het aanbod bepaalt. Wij hier, die weten wat absint is, zitten in een tamelijk krappe niche.

Ik heb deze week gesproken met iemand van een Belgische distilleerderij en hij kon mij bevestigen dat de absintmarkt er in België op dit moment niet heel gunstig uitziet. Tegelijkertijd leeft onder (potentiële) fabrikanten de opvatting dat alsem een gevaarlijk goedje is en dat je heel goed met de warenautoriteit moet afstemmen waar je mee bezig bent. In werkelijkheid kun je met een correct gedistilleerde absint nauwelijks enige in België of Nederland geldende norm overschrijden.

Men is slecht geïnformeerd en men neemt ook niet de moeite om zich beter te informeren. Wat nodig is is publiciteit.

(Oh, dit gaat over absint in België, maar "Absinthe in België" op dit forum gaat inmiddels heel ergens anders over.)

 

Zenzero (04/18/08 om 15:52:13):

En gedegen productinformatie. Absint heeft een boegbeeld nodig, een spokesperson, met charisma en kennis van zaken, een sterk karakter met overredings kracht. Ik denk aan een cultheld, acteur, of iemand uit de literatuur, een gesofistikeerd persoon met aanzien die campagne voert voor dit fantastische product.

Ik denk aan horecabeurzen en dergelijken, publicatie in bladen zoals onder anderen Proost!

Maar misschien wordt het dan al gauw te commercieel,

"Het gras is niet groener aan de andere kant van de heuvels" Absinthe Helfrich, pure kwaliteit uit de Betuwe. Of het groene hart. (maar dan dien je weer te gaan verkassen)

"Haal de groene fee in huis, Groene absint van Helfrich"

"Trippen en zweven doe je maar lekker met iets anders. Absinthe Helfrich"

"De beste distillateurs distilleren het en connaisseurs drinken het, wilt u weten waarom?"

"Absinthe Helfrich, ontdek het lekkerste van het genot!"

Het volgende is meer als scherz bedoeld.

Of gewoon een lekker wijf in een fluorescent groene, bikini en her en der op tactische plaatsen wat billboards met gelikte slogans.
"Absint! Niet alleen voor lekkere wijven in fluorescent groene bikini’s"

“After 5PM things are getting green all over and not because of St. Patricks.”

“Absinthe; it’s green its dilcious!”


En eventueel voor in een later stadium een oplossing voor grootverbruikers

 

Stijn - Huis Absinthia (04/18/08 om 16:44:47):

Helfrich schreef:

(Oh, dit gaat over absint in België, maar "Absinthe in België" op dit forum gaat inmiddels heel ergens anders over.)


Laten we dan allen samen naar die thread huppelen...  ;)

 

sixela (04/21/08 om 13:04:27):

Zenzero schreef:


"Absint! Niet alleen voor lekkere wijven in fluorescent groene bikinis


Auw! Er schoot me *bijna* een beeld voor de ogen bij het nauwelijks te onderdrukken vervolg ("ook voor kalende heren¹ in fluo groene bikinis").

--
¹Aangezien het in een andere draad gaat over een "gesofistikeerde persoon met aanzien" is er eigenljik maar één geschikte kandidaat als "poster child", natuurlijk.

 

Helfrich (04/21/08 om 13:16:08):

Auw! Auw!

 

Christian (04/30/08 om 09:33:34):

Zenzero schreef:

En gedegen productinformatie. Absint heeft een boegbeeld nodig, een spokesperson, met charisma en kennis van zaken, een sterk karakter met overredings kracht. Ik denk aan een cultheld, acteur, of iemand uit de literatuur, een gesofistikeerd persoon met aanzien die campagne voert voor dit fantastische product.

Ik denk aan horecabeurzen en dergelijken, publicatie in bladen zoals onder anderen Proost!

Maar misschien wordt het dan al gauw te commercieel,


..of iemand als marilyn manson of HR Giger? waarbij de naam verkoopt, en niet de drank dan zal het succes kortstondig zijn
het populaire aperitief dat absint ooit was zal het niet meer worden, het hoort nu een beetje thuis in een duistere verdomhoekje (net als de drinkers)    
Het is alleen jammer dat die personen meestal weer niet over de juiste vaardigheid beschikken om het te schenken.

 

Zenzero (04/30/08 om 15:47:09):

Ik zal het kort houden.

Promoten dat het een wel zéér exclusief en een in nog grotere mate obscuur fenomeen ofwel product is, gedistilleerde absint en alles wat er mee samenhangt.
Dat absint behoort tot een subcultuur, gedronken wordt door de elite een select gezelschap met extreem goede smaak, dat houdt van kunst, jazz, klassiek, poëzie en literatuur en al het commerciële verwerpelijk vind en dat alles wat buiten het gedistilleerd om verkrijgbaar is totaal niets van doen heeft met absint...

Duidt de verschillen in kwaliteit aan zoals bij whisky, champagne etc. het geval is.

Een soortement van anti-hype creëren, afraden is aanraden.

Mocht men er met dit offensief nog niet in slagen dan geldt hier; als de consument het niet kan waarderen is hij er nog niet klaar voor of verdiend het gewoonweg niet - wat overigens ook meteen weer als promotie slogan kan fungeren –


Afijn, ik denk dat wel duidelijk is wat ik bedoel.

Zet het later in de schappen van een aantal grote slijterijen en zie hoe het verkoopt.

Genieten is een recht, maar men kan het niemand verplichten.

– Z -

 

Christian (04/30/08 om 19:47:12):

Ik heb steeds het eigenaardige gevoel dat absint keer op keer in een soort kloof valt met aan de ene kant de commercie, en aan de andere kant het cult gebeuren..daar er eigenlijk bij geen van beide zijden serieuze afnemers te vinden zijn, zo lijkt het,  zal ook de hedendaagse absint zich het meest thuisvoelen bij drinkers die zich ook wel eens wagen aan andere vreemdsoortige drankjes, en natuurlijk de kleine minderheid die gewoon van een goed glas absint houd zonder poespas.
Marketing lijkt een onmogelijke opgave.
Misschien wordt het tijd voor een absint religie..wat ook weer een belastingvoordeel oplevert.

 

Helfrich (04/30/08 om 20:05:19):

Haha!

 

Stijn Absinthia (04/30/08 om 22:44:47):

Ik heb in elk geval een aantal marketingideetjes die ik ga proberen hier in België, hopelijk met enig succes. Heel gericht, verschillende manieren voor verschillende doelpublieken enzo, ik ga nog niet te veel uit de doeken doen, kwestie van het spannend te houden nietwaar ;)

 

Zenzero (04/30/08 om 23:47:24):

...En geheim.

 

Helfrich (05/11/08 om 23:32:52):

Geen enkel ander kwaliteitsmerkt dan de Helfrich krijgt in Nederland voet aan de grond. Jammer -- al vaar ik er als online-verdeler redelijk wel bij, door aan te bieden wat de slijter niet heeft.

Ik krijg overigens het idee dat de Helfrich zoals die via de slijter loopt vooral wordt gezien als een soort Absente of Tabu, misschien minder goed, maar toch wel mooi uit eigen land. Paarlen voor de zwijnen was zelden beter van toepassing. Ook jammer, maar het houdt de schoorsteen rokende en de ketel druppelende.

Ondertussen kan ik degenen die er werkelijk waardering voor hebben blijven voorzien (nagenoeg  geheel buiten Nederland). Die elitaire club is echter zo klein dat je je afvraagt of het nodig was om er een commercieel product van te maken. Op HG-schaal kan die doelstelling immers ook met gemak gehaald worden.

 

Stijn Absinthia (05/13/08 om 22:02:18):

Blijf vooral nog even doorgaan Helfrich, als men projectje hier flopt kan je nog steeds besluiten weer onder de grond te kruipen ;)

 

Helfrich (05/13/08 om 22:13:56):

Voorlopig zal ik niet onder de grond kruipen. Ik wil me meer gaan richten op niet-Nederlandse markten en jouw projectje is welkom.

 

Absintmerken